Utforska nya platser

September 26, 2017

För att hitta nya intressanta fotoplatser så måste man ut och reka.

Denna gången hade tagit mig ner till Kungsäter och ställt bilen vid församlingshemmet.

Och där ifrån började en av de vackraste cykelturerna jag gjort i år.

Det var redan sent på eftermiddagen och solen höll på att gå ner.

Ljuset o färgerna var så magiska under hela min runda och jag kunde verkligen inte sluta le :)

Från församlingshemmet började jag trampa mot Äkekulla. Men inte mer än några hundra meter innan jag tog av upp till höger längs en grusväg.

Redan där blev utsikten riktigt bra.

Jag följde inte grusvägen hela biten till den asfalterade vägen längre fram, utan tog en avstickare till vänster precis där ängarna övergick till skog.

Cyklade rakt ner till en gård som hade en fin utsikt över sjön Oklången, och där ifrån tog jag till höger ut på en gammal o igenvuxen väg.

Färgerna i träden längre fram var helt magiska när solen lyste upp blandskogen som hängde över vägen.

Efter några hundra meter kom jag ut på asfaltsvägen och den tog jag fram till Karl Gustavs fotbollsplan.

Där fick jag stanna till för suga in allt vackert längs vägen.

Turen gick där ifrån norrut men på den östra sidan av Oklången.

Här var det lite mer backigt och tätare granskog, men det sprack upp efter någon kilometer.

Landskapet ändrade sig helt när man kom till de öppna  markerna. Det kändes faktiskt som att jag rest upp till Värmland.
Sjön Oklången är en lång sjö och det är väldigt kullig terräng i bakgrunden.
Så här måste jag försökte fånga någon solnedgång fram över. Bjuder på en reminder bild på hur vacker utsikten är.

Jag hade några platser som jag skulle kolla upp, och jag blev rätt så överraskad över att finna ett vattenfall uppe i skogen.

Kanske inte var brant på något vis, men det var rätt långt o höjden kanske var 4-5 från högsta punkt till där jag stod.

Det är inte det första man tänker på när man kör över en mindre å längs vägarna, utan man får göra en mer grundlig analys av olika sorters kartor för att få fram de intressanta och gömda plasterna.

Det tar lite tid men det ger så mycket mer. Jag får cykla eller vandra i vårat vackra landskap och det är bara runt knuten. Tog ca 25-30 minuter ner till Kungsäter från Skene, det är ingenting för att uppleva detta. Så glad att ha fotografering som ett stort intresse :)

Hela trippen var ungefär 1,4 mil och tog mig obeskrivligt mycket längre tid än vad det gör när jag cyklar mina träningsrundor.

Men det gjorde inget, för jag stannade o undersökte så många fina platser och utsikten alltså :)

Här hittar ni rutten Maps!

Jag hittade några lovande platser förutom bilden ovan, så nu väntar jag bara på rätt årstid, väder och ljus.